thumbnail
Včera vyšel nový Creative Cloud update, takže i update pro Adobe Animate CC, který znovu přináší pár skvělých novinek. Od té doby co se Flash přejmenoval na Animate a svůj vývoj začal primárně zaměřovat přímo na animaci, tak tyhle updaty začínají být dost zajímavý. A co tedy přinesla podzimní aktualizace?

Lip Syncing

Možná jste si na to dříve mohli koupit nějaký plugin, ale teď přichází automatický lip syncing přímo do Animatu. Pro srovnání popíšu jakým způsobem jsem dělal lip syncing do teď.

1. Vytvořil jsem si smyčku několika snímků pro ústa.
2. Natáhl jsem jí po celé délce zvukové stopy.
3. V tichých místech jsme snímky vymazal.
4. A na konec na jsem na pár místech nějaké snímky vyměnil, aby to bylo přesnější. Například když někde bylo dlouze "A" nebo "O". 

Nebyla to určitě ta nejkomplexnější forma lip syncingu, ale i tak to zabralo docela dost času. Tohle nebyla jediná část, která se při mluvení na obličeji animuje.
Nyní si vytvoříte stejnou smyčku a v Animatu přiřadíte, který snímek patří konkrétně znějící skupině a máte hotovo, o zbytek se už postará umělá inteligence. Samozřejmě to je designovaný pro anglický jazyk, s českým dabingem to tedy tak dobře fungovat nebude, nějaký ten snímek stejně následně ještě upravíte, ale co jsem to zatím tak zkoušel, tak to funguje víc než slušně.




Efekty přímo na vrstvy

Další novinkou je nyní možnost přidávat efekty přímo na vrstvy. Do teď bylo možné efekty přidávat pouze na movie clip symboly. V animatu můžete použít bud symbol grafika a nebo právě movie clip. Zatímco grafika nabízí živý náhled přímo na časové ose ( movie clip vždy zobrazuje jen svůj první snímek ), tak movie clip nabízí zase možnost na symbol přidat efekty. Možnost efektů, ale rozhodně není jediný rozdíl, movie clip funguje celkově principiálně jinak a tak živý náhled není k dispozici.
Teď ovšem přichází možnost přidat efekty přímo na vrstvu, což zaprvé znamená mít možnost efektu na symbolu, který je grafika, ale také máte možnost aplikovat efekt na všechny objekty na scéně najednou. Tohle je docela zásadní novinka a věřím, že se bude hojně vyžívat.
Otázka už jenom je, když je tedy možné mít efekty na symbolech, který jsou grafika, proč tam a možnost není? Osobně si, ale myslím, že tato možnost přijde někdy v následujících updatech.


Mesh

Teď přichází i možnost mesh animace. Máte možnost deformace tvaru objektů a možnost toto animovat. Toto využívají hodně programy na animaci jako Spine, Spriter nebo DragonBones, což jsou programy založené na používání kostí. Pokud nemáte představu o co přesně jde, můžete se podívat zde na video.
V Animatu jsou kosti taky, ale já je osobně nepoužívám. Myslím, že i tuhle mesh nebudu používat tak často, ale i tak si myslím, že je to skvělá novinka a svoje využití si určitě najde. například, pokud máte ve scéně nějaké keře, naanimovat jejich pohyb ve větru bude nyní jednoduchý.
Jediná alternativa tomuto je v Animatu doplnění tvaru, pomocí které můžete animovat tvary objektů, to ovšem nikdy pořádně nefungovalo. Muselo se to používat jen na jednoduché tvary a vyžadovalo to hodně různých úprav.

Adobe Animate CC 19.0 přináší i další novinky, jako například nový GUI nebo třeba vnořené vrstvy, ale v článku jsem vypsal jen to nejdůležitější.
Celý seznam novinek si když tak můžete zobrazit zde: https://helpx.adobe.com/cz/animate/using/whats-new.html